کانون علمی فرهنگی اوج، در جهت حمایت از دانش آموزان مستعد و نخبه افغانستانی در نظر دارد تا خدماتی را به اعضای کانون نخبگان ارائه نماید. در ادامه سرفصل خدمات و برنامه های کلی کانون تشریح می گردد.

پذیرفته شدگان در این کانون همگی از بهترین های علمی و فرهنگی استان تهران در مقطع دبیرستان خواهند بود که به صورت مستمر خدمات علمی و فرهنگی به صورت رایگان دریافت کرده و جهت اخذ مدارج علمی بالا و ایجاد تاثیر مثبت در جامعه آماده می گردند.

 آزمونهای آمادگی منظم

دانش آموزان عضو کانون نخبگان به صورت مستمر و در طول سال در آزمون‌های آمادگی شرکت خواهند نمود. آزمون ها بصورت چهارگزینه ای و تشریحی به صورت دوهفته یکبار با تمرکز بر دروس مدرسه، آمادگی برای امتحانات نهایی و کنکور سراسری برگزار می گردد. در این آزمون‌ها، دانش‌آموزان با سوالات و نحوه پاسخگویی به آنها آشنا می شوند. سرفصل¬های این آزمون ها منطبق بر به¬روزترین و جامع ترین متدهای برنامه‌ریزی و هدایت تحصیلی می¬باشد. بررسی کلیه نکات و سوالات کنکور توسط اساتید دانشگاه¬های معتبر تهران صورت می¬پذیرد و رتبه کل و نتیجه آزمون نیز به صورت کشوری محاسبه و ارائه می گردد.

مشاوره گروهی

به گفته بسیاری از کارشناسان آموزشی، برنامه ریزی آموزشی مهمترین راه برای موفقیت دانش آموزان مستعد می¬باشد. در این جلسات، مشاوره های گروهی شامل نکات کلیدی در مطالعه، تکنیک های یادگیری، آموزش های تقویت حافظه، نکات مهم برای مطالعه کلیه دروس به صورت مجزا و روش های حل مسئله، توسط مشاورین و مدرسین با سابقه انجام می¬شود.

اردوهای تفریحی و زیارتی

استمرار بخشیدن به تلاش علمی دانش آموزان، مستلزم ایجاد محرک های نشاط بخش و هیجان انگیز می¬باشد. اردوهای تفریحی کوتاه مدت، یکی از سالم¬ترین برنامه¬هایی است که برای دست یابی به این مهم، یاری بخش می¬باشد. اردوهای تفریحی کوتاه مدت برای دانش آموزان تدارک دیده شده است و برنامه ریزی آن به صورت هر فصل، یک اردو می¬باشد. نکته مهم در مورد اردوهای تفریحی اینکه علاوه بر تفریح و نشاط؛ دیدار با افراد نخبه و برجسته از میان مهاجرین، تقویت کار گروهی و تقویت هم¬بستگی در میان دانش آموزان از جمله برنامه ها و اهداف اردوها می¬باشد. 

کارگاههای فرهنگ و رسانه

دنیای هنر و رسانه، دنیای اثرپذیری و اثرگذاری است. از مهمترین ضعف¬های یک مسلمان متدین، عدم توانایی در نمایش و عرضه ایده¬آل¬های اسلامی می¬باشد؛ و این باعث شده است تا مسلمانان از یک تولید کننده فرهنگی، به یک مصرف کننده صرف تبدیل شوند. آنچه در این میان حایزاهمیت است، فهم و درک درست از جامعه آرمانی اسلامی و فرهنگ اسلامی ست. بدین منظور، کلاس های با محوریت فرهنگ توسط اساتید معتبر و سرشناس این حوزه برگزار می¬شود. است تا افراد در مواجهه با رسانه و استفاده از آن به گونه‌ای توانمند باشند که به مصرف‌کنندگانی سنجش‌گر و تولیدگرانی مسئول تبدیل شوند. در این کارگاه موضوعاتی همچون داستان نویسی، عکاسی و تحلیل رسانه و... به دانش آموزان ارائه خواهد شد. 

کلاسهای آمادگی علمی

در این کلاسها که به صورت تخصصی و درس به درس توسط بهترین های دانشگاهی برگزار می شود سعی بر آن است که دانش آموزان با تقویت بنیه علمی، جهت شرکت و موفقیت در المپیاد های علمی در دوره دبیرستان و همچنین موفقیت در کنکور آمادگی لازم را کسب نمایند.

ارائه کتاب کمک درسی و لوازم تحریر

از جمله خدمات کانون نخبگان اوج به اعضای مستعد خود که در سطوح بالاتری نسبت به سایرین قرار دارند، حمایت در زمینه تامین کتب کمک درسی مورد نیاز می باشد. در همین خصوص کتاب های کمک درسی مبتنی با سطح هر دانش آموز به آنان اهدا می¬شود. در انتخاب کتاب¬ها، کلیه کتاب‌های مناسب و معتبر بازار نشر مورد بررسی قرار گرفته است و فهرستی از بهترین ها و کارآمدترین¬ها گردآوری شده است. همچنین در برخی دروس، کتاب¬ها توسط مدرسین تالیف شده است و موفقیت دانش آموزان در سال¬های گذشته، نشان از کارایی این مدل می¬باشد. برای هر دانش آموز، در یک سال هشت کتاب درسی برنامه ریزی شده است.

مشاوره فردی و برنامه ریزی راهبردی

این امکان برای برترین‌های کانون نخبگان اوج فراهم شده است که از بهترین‌های کنکور و دانشجویان نخبه به صورت انفرادی، مشاوره بگیرند که این موضوع می تواند بسیار در دقت مشاروره و همچنین موفیقت فرد تاثیرگذار باشد. برنامه ریزی راهبردی هر دانش آموز، می¬بایست منطبق با زندگی شخصی، سطح هوش، پشتکار و پس زمینه علمی دانش آموز باشد. در این نوع برنامه ریزی، با کمک خود دانش آموز، برنامه ریزی 14 روزه برای وی نوشته می¬شود و ضمن آرشیو کردن کلیه برنامه های مطالعاتی وی، نمودار رشد تحصیلی وی تکمیل می¬شود. از ویژگی¬های مهم این نوع برنامه ریزی، سهم گیری دانش آموز در تدوین آن، امکان رصد برنامه به صورت هفتگی و درگیر کردن خانواده دانش آموز در اجرای برنامه می¬باشد.

پویش و مهارت

پرداخت بیش از اندازه نظام آموزشی فعلی به مباحث نظری موجب گشته تا دانش آموزان در بعد مهارتی توانمند نباشند. شناخت ابزارها و مهارت‌های کاربردی– نظیر نرم‌افزارهای کامپیوتری، مهارت‌های ساخت و تعمیرات و... - می‌تواند به ابداعات در حل مسائل کمک نماید.

رویش و پرورش

یکی از عمده¬ترین اهداف این دوره¬ها، تربیت نخبگان فرهنگی افغانستانی در حوزه¬های مختلف می-باشد. این مسئله که: «مسایل افغانستان، می¬بایست توسط خود افغانستانی¬ها حل شود» باور عمومی و مشترک همه ماست. در کلاسها و کارگاههای پرورش که بصورت مستمر و مبتنی بر فرهنگ اسلامی و بومی و با استفاده از مربیان و اساتید با سابقه در این حوزه برگزار می گردد، به موضوعات مورد نیاز دانش آموزان اعم از مدیریت فردی، مهارتهای زندگی، آشنایی با فرهنگ افغانستان، آشنایی با قرآن و معارف اهل‌بیت و... پرداخته شده تا فرد جهت ورود به جامعه آماده شده و قابلیت تجزیه وتحلیل و حل مسائل را داشته باشد. 

کمک هزینه تحصیلی به برترین های کانون

حمایت همه جانبه از یک نخبه، وظیفه ماست. آنچه ماحصل چندین سال کارمان در حاشیه شهر شده است، این است که بسیاری از نخبگان افغانستانی، درگیر ابتداعیات زندگی خود هستند. نگاه ما این است تا با حمایت مالی از دانش آموزان مستعد، ضمن پرورش وی، مانع از «وارد بازار شدن زودهنگام» وی شویم. این حمایت مالی، اندک اما موثر می¬باشد. در همنین خصوص کانون نخبگان اوج در نظر دارد تا با هدف بهبود شرایط دانش آموزان و کاهش فشار جهت فعالیت اقتصادی، به برترین های این مجموعه کمک هزینه تحصیلی ارائه نماید. 


تذکر: این خدمات برای تمامی اعضای کانون یکسان نبوده و با افزایش رتبه فرد در کانون که به عوامل علمی و فرهنگی مرتبط است، بر این خدمات نیز افزوده می گردد.


بزودی تاریخ و شرایط ثبت نام اعلام می گردد.